Wednesday, December 5, 2018

DUA PERKATAAN DALAM HIDUP SAYA

MAAF DAN TERIMA KASIH

Dalam hidup ini, perkataan paling sukar diucapkan oleh manusia cuma dua, ‘Minta maaf dan Terima kasih’. Tetapi tidak bagi saya. Dalam hidup saya, hampir setiap hari saya mengucapkan maaf dan terima kasih, kepada pelanggan, keluarga, rakan-rakan dan juga pekerja saya. Kadang-kadang kita lupa bahawa kita hidup bergantung kepada orang lain. Tidak kira siapa kita, bos besar, majikan, ketua jabatan, pekerja dan sebagainya.  Kadang kala juga kita tidak sedar bahawa kita telah melukai hati  orang lain, sama ada melalui lisan ataupun perbuatan. Allah jadikan kita saling memerlukan antara satu sama lain. Kita tidak boleh hidup bersendirian. Majikan amat memerlukan pekerja. Orang sakit memerlukan doktor untuk merawat, memerlukan orang lain untuk memberi semangat agar cepat sembuh. Kita tidak boleh lari dari orang lain. Oleh itu, hubungan baik sesama insan haruslah dijaga sehingga ke akhir hayat. Ketika melakukan kesalahan, saya segera mengakuinya dan meminta jutaan maaf agar kesalahan saya dimaafkan. Kadang kala, perbuatan kita tanpa niat telah menyinggung perasaan orang lain, tetapi tidak diberitahu kita. Jadi, sehingga ke hari ini kita tidak tahu bahawa kesalahan itu tidak dimaafkan. Kepada yang mengenali diri ini, saya memohon maaf dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki andai ada perbuatan atau perkataan saya yang menyinggung perasaan anda. Saya juga mengucapkan terima kasih kepada insan-insan yang berjasa sepanjang hayat saya.

No comments:

Post a Comment

KARYA TAHUN 2019

1. TUN MAHATHIR MELAKAR SEJARAH TUN MAHATHIR seorang pemikir dan revolusiner yang tidak pernah lekang dengan hasil cetusan idea yang segar...